Rechter, rechtbank.

Taxisector stapt naar Raad van State om afschaffen 15 minuten-regel

Rechter, rechtbank. Foto: iStock / Wavebreakmedia

De taxisector en vakbonden ABVV en ACV vechten bij de Raad van State het afschaffen van de 15 minuten-regel aan. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters schrapte de regel in oktober vorig jaar. Dit tot ongenoegen van de taxisector en sociale partners, die oneerlijke concurrentie vrezen.

Het bezwaarschrift bij de Raad van State dateert van eind vorig jaar, maar het nieuws raakte pas
recent bekend. “Wij vrezen oneerlijke concurrentie. En dat kunnen we vooral in deze coronaperiode, waarin bedrijven het al extreem zwaar hebben, er zeker niet bij hebben”, vertelt Rudy Claude, bestuurslid
van taxifederatie GTL en directeur van luchthavenvervoerder Autolux aan TaxiPro.

Regel niet deugdelijk

De 15 minuten-regel was bedoeld om de traditionele standplaatstaxi’s te beschermen tegen de straattaxi’s. Volgens de regel mochten passagiers alleen maar opgepikt worden door straattaxi’s binnen de perimeter van taxistandplaatstaxi’s bij de luchthaven als er vijftien minuten voordien een bestelling was geplaatst per telefoon, app of website. Hierdoor zou voorkomen moeten worden dat straattaxi’s zich in de buurt van standplaatstaxi’s zouden ophouden in afwachting van passagiers.

Volgens de minister van Mobiliteit was deze maatregel niet deugdelijk. “De klant blijft zo letterlijk
en figuurlijk in de kou staan en het is bovendien nog eens onveilig. Daarom heb ik dit besluit
bijgestuurd, waarvoor er duidelijke steun was in het Vlaams parlement. De klant moet centraal staan,
daarom deze aanpassing”, verklaarde Peeters in oktober vorig jaar het besluit.

Doodsteek voor traditionele taxi’s

Volgens Rudy Claude valt door het afschaffen van de regel het verschil tussen standplaatstaxi’s en straattaxi’s
verder weg. Dit terwijl de straattaxi’s aan heel andere voorwaarden moeten voldoen dan
standplaatstaxi’s. De luchthaven van Zaventem is Vlaams grondgebied, waardoor de Vlaamse
taxiregels van toepassing zijn. Maar de concurrentie komt veelal van taxiplatforms als Uber en
Heetch, die voornamelijk werken met VVB-bedrijven met Brusselse en Waalse vergunningen.

Dit levert een oneerlijke concurrentie op, aldus Claude. “Zeker in deze tijden dat corona een
verwoestend effect heeft op de taximarkt, zou dit wel eens de doodsteek kunnen zijn voor
traditionele taxibedrijven”, stelt hij.

Het is onbekend wanneer de Raad van State uitsprak doet. Procedures kunnen bij dat orgaan jaren duren.

Lees ook: Minister Peeters schaft 15 minuten-regel voor taxi’s af

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.