Daklicht. Foto: ProMedia

Taxi Antwerpen Service ziet toekomst somber in

Daklicht. Foto: ProMedia

Het water staat Taxi Antwerpen Service aan de lippen. “Als dit zo nog lang voortduurt, moet ik de handdoek in de ring gooien”, zegt zaakvoerder Karim Boumohcine van het Antwerpse taxibedrijf. De ondernemer gaat gebukt onder de coronacrisis en een onbetaalde factuur. 

De Antwerpse taxiondernemer Karim Boumohcine vertelt dat zijn bedrijf, Taxi Antwerpen Service, momenteel nog maar zeven procent van de gebruikelijke omzet draait. “Voor de coronacrisis hadden we twintig auto’s op de baan. Een gedeelte hiervan is verkocht om het hoofd boven water te houden en we rijden momenteel nog maar met drie auto’s.”

Laatste auto’s niet rendabel

Ook voor deze drie taxi’s is er te weinig klandizie, benadrukt Boumohcine. “Maar we houden ze op de weg om de service te kunnen bieden die de overgebleven klanten van ons gewend zijn.” Behalve enkele personen vervoeren de drie taxi’s vooral ook pakjes.

De ondernemer ziet in deze nichemarkt mogelijkheden in deze donkere tijden. “Wij hebben onze diensten bij Bpost aangeboden, maar nog geen reactie gehad.” Bpost draait momenteel overuren om de pakjesdrukte het hoofd te bieden. Vorige week gaf het vervoersbedrijf nog aan het torenhoge volume niet te kunnen verwerken.

Overheidssteun ontoereikend

Toch genereert ook het pakjesvervoer volgens Boumohcine te weinig omzet. “Het gaat om bedragen als tachtig cent per kilometer. Daar moeten we RSZ van betalen, brandstof, de chauffeur, enzovoort.”

Alhoewel er steunmaatregelen in het leven zijn geroepen voor de taxisector, is dit onvoldoende voor KMO’s. “Wij hebben van de overheid een keer 3.000 euro gekregen en een keer 4.000 euro. 7.000 euro in acht maanden. Dat is nagenoeg niets.”

50.000 euro tegoed

Behalve de coronacrisis die een desastreus effect heeft op de taxiactiviteiten, heeft Taxi Antwerpen Service ook nog te lijden onder een onvereffende rekening met Antwerps Haven Vervoer (AHV), dat recent door Gele Taxi werd overgenomen. “Wij deden vervoer van scheepsbemanning in onderaanneming voor AHV. Wij hebben de hele maand augustus nog voor ze gereden en toen ik een factuur van 50.000 euro voorlegde, bleek plotsklaps dat zij hun handelsfond hadden verkocht en zich failliet hadden laten verklaren.”

De factuur van 50.000 euro ligt nu bij de curator. Karim heeft weinig vertrouwen in een goede afloop en ziet de toekomst voor het taxibedrijf somber in. “Maar we zullen doorgaan tot het bittere einde. We hebben een gekend nummer dat mensen bellen en we blijven tot het einde toe de service bieden die mensen van ons gewend zijn.”

Lees ook: Meer pakjeswerk voor taxi’s door overbelasting Bpost

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.