Bussen

Taxi’s als alternatief voor OV-bus in Wilrijk

Foto: Belgische Bus en Autocarfederatie

In de plannen om buslijn 22 in Wilrijk in te korten is ook een rol voor taxi’s bedacht. De Lijn stelt dat de inkorting van lijn 22 past in de Basisbereikbaarheid, het nieuwe vervoersmodel van de Vlaamse overheid.

De Lijn beslist hier niet autonoom over. Dit soort beslissingen wordt genomen in de schoot van de Vervoerregioraad, die aan het hoofd staat van de Vervoerregio. Ook alle politiek verantwoordelijken van de betreffende steden en gemeenten zijn hierin vertegenwoordigd. Het plan om buslijn 22 flink in te korten kan overigens rekenen op protest; de petitie ertegen telt al 12.000 handtekeningen – dit terwijl Wilrijk zo’n 40.000 inwoners telt.

Meer vervoer op maat

“We gaan volop inzetten op de lijnen waar de grootste vraag is”, zegt een woordvoerster van De Lijn. “Momenteel maken de bussen nog veel omwegen op wijken en buurten om hier en daar een reiziger op te pikken. Dat is niet efficiënt. Op plaatsen waar er minder vraag naar is, zal met vervoer op maat gewerkt worden. Zoals leerlingenvervoer in het bijzonder onderwijs, vraagafhankelijk vervoer, aangepast vervoer voor rolstoelgebruikers, buurtbussen, collectieve taxi’s, deelfietsen en deelauto’s. Alles wordt geregeld door een mobiliteitscentrale die door de Vlaamse overheid wordt opgestart. Die centrale gaat na welke optie voor de vrager het beste is. Op basis van de modal shift wordt bekeken wat de beste manier is om de reiziger bij de dichtstbijzijnde halte te brengen.”

Vraaggestuurd vervoer goedkoper dan lege lijnbus

Steve van Avermaet van de Deurnese Taximaatschappij (DTM) heeft al eerder met De Lijn samengewerkt. “Vraaggestuurd vervoer kunnen we natuurlijk veel goedkoper aanbieden dan er grote, lege lijnbussen op te zetten. Daar ben ik van overtuigd. We hebben in het verleden al samengewerkt in het kader van belbusvervoer. Vroeger was er ook het TOV-biljet, het taxi-openbaarvervoerticket dat helaas niet meer bestaat. Je kon dat biljet kopen op een lijnbus en kreeg dan korting met de taxi op de terugrit.”

Taxi’s nemen taken over

Ook Pierre Steenberghen van taxifederatie GTL is gewonnen voor een samenwerking met de taxisector. “Het is de bedoeling dat De Lijn de onrendabele buslijnen afschaft en dat met daar met vervoer op maat gaat werken. Dat is vraaggestuurd. Dit biedt kansen voor de taxisector. Het is de bedoeling dat het vervoersaanbod met OV-taxi’s de witte vlekken gaat opvullen na de afschaffing van buslijnen of -haltes. Bovendien kunnen de vervoersregio’s er nu voor zorgen dat een nieuw vervoersaanbod wordt aangeboden op plaatsen die in het verleden moeilijk bereikbaar waren. Het project loopt wel wat vertraging op, omdat de Vlaamse mobiliteitscentrale nog niet actief is. Normaal komt die er volgend jaar. Het feit dat nu ook voor het vervoer van leerlingen uit het bijzonder onderwijs taxibusjes zullen ingezet worden, is een enorme stap vooruit. Zo moeten die jongeren niet meer alle dagen uren op de bus zitten.”

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.