Standplaats Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

Vakbond: ‘Hoog tijd voor Brusselse taxisector om te hervormen’

De veroordeling van Uber en de afsluiting van de applicatie in Brussel hebben het debat over de toekomst van de taxisector in de hoofdstad op scherp gezet. Vakbond BTB-ABVV pleit ervoor dat de taxisector snel wordt gemoderniseerd. Inmiddels is het voorontwerp over de hervorming van de sector van minister-president Rudi Vervoort goedgekeurd door de Brusselse regering. 

De sector zou volgens de vakbond gemoderniseerd moeten worden door het taxiplan van Vervoort zo snel mogelijk – mits enkele aanvullingen – door het parlement te krijgen, vervolgens de Brusselse taxiapplicatie uit te rollen en zo in een oplossing te voorzien voor de chauffeurs die “door Uber in de kou werden gezet”. Inmiddels zijn er dus al vorderingen gemaakt voor wat betreft het eerste punt. De Brusselse Hoofdstedelijke Regering heeft donderdag het voorstel van de minister-president over de hervorming van de sector goedgekeurd in eerste lezing.

Volgens BTB-ABVV moeten er in het plan Vervoort wel een aantal zaken verduidelijkt worden, zoals de reservatie van een taxirit, de ‘numerus clausus’ en het statuut van de chauffeur (werknemer of zelfstandige – ook in bijberoep). Vakbondsvoorzitter Frank Moreels: “Wij eisen onder meer dat limousinechauffeurs dezelfde selectieprocedure moeten doorlopen als de taxichauffeurs en dat de controle- en inspectiediensten meer middelen en mensen krijgen om de onwettige praktijken uit de sector te krijgen.”

Brusselse taxi-app

De Brusselse regering besloot zeven jaar geleden om een Brusselse taxi-app te ontwikkelen. De vakbond vindt het onaanvaardbaar dat deze applicatie nog steeds niet operationeel is. Het zou hoog tijd zijn om uit te voeren wat beslist werd, in plaats van Uber te blijven gedogen. “Het feit dat sommige Brusselse politici een uitspraak van de rechter proberen te omzeilen door met een ordonnantie op de proppen te komen is onaanvaardbaar”, aldus Moreels. “Voor hen gaan de belangen van een Californische multinational blijkbaar boven die van de Belgische taxichauffeurs.”

Oplossing voor de chauffeurs

Volgens de bond reden Uberchauffeurs in Brussel rond met Vlaamse, Waalse en Brusselse licenties, vaak via onwettige onderverhuur. Ook menen zij dat het voor een minderheid van deze chauffeurs hun hoofdberoep was. Gewestelijk vakbondssecretaris Sandra Langenus stelt dat het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van Uber om deze mensen een vorm van verbrekingsvergoeding te betalen. “Omdat zij hun eigen applicatie offline haalden en zo het contract met de chauffeurs verbroken. Voor de Brusselaars die plots hun inkomen verliezen vragen wij aan de overheid om zeer snel een register op te maken waar deze chauffeurs zich kunnen aanmelden.”

Het geven van een tijdelijke licentie voor het limousinevervoer en het versneld laten instromen in de taxisector voor de openstaande vacatures, biedt volgens BTB-ABVV voor deze chauffeurs op korte termijn een oplossing. Anderen zouden volgens de bond via een tewerkstellingscel begeleid kunnen worden naar een nieuwe job in de taxisector of geheroriënteerd kunnen worden.

Voorstel over hervorming goedgekeurd

Het voorstel voor de hervorming van de minister-president die donderdag is goedgekeurd, zou aansluiten op het regeerakkoord en moet voor iedereen mobiliteitsoplossingen bieden. De diensten voor bezoldigd personenvervoer zijn hier een belangrijk onderdeel van. Het plan moet volgens Vervoort zorgen voor een rechtszeker en betrouwbaar kader voor de gehele beroepssector en moet een kwalitatief goede dienstverlening voor passagiers garanderen.

Naar aanleiding van het vonnis dat het Brusselse Hof van Beroep vorige week heeft geveld, werkt de regering ook aan een tijdelijke oplossing voor de situatie van chauffeurs die gebruikmaakten van een opgeschorte applicatie. Die oplossing zou bovendien zo goed mogelijk moeten voldoen aan alle gerechtelijke uitspraken die zijn gedaan.

Lees ook: Taxichauffeurs leggen Brussel lam vanwege tijdelijke oplossing Uber

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.