V-packs

Vakbond ziet inventieve taxibedrijven in crisistijd

De vervoersvakbond BTB-ABVV roemt de inventiviteit van taxibedrijven die dit jaar enorme klappen hebben opgelopen tijdens de coronacrisis. Het aantal faillissementen blijft tot op heden beperkt, maar mogelijk moet het ergste nog komen.

Dat stelt Erik Maes, vertegenwoordiger van vervoersvakbond BTB-ABVV die ook taxichauffeurs vertegenwoordigt. Het is volgens hem aan overheidssteun te danken dat er nog zo weinig faillissementen in de taxisector te betreuren zijn.

“Maar eenmaal zal het overbruggingsrecht en het systeem van tijdelijke werkloosheid ophouden te bestaan en dan moeten taxibedrijven op eigen benen staan”, aldus de vakbondsman. “Op dat moment zouden veel bedrijven wel eens om kunnen vallen. Veel hangt af van het aantrekken van de economie.”

Terwijl het coronajaar de taxisector veel tegenspoed bracht, had de vervoerstak van BTB-ABVV dit jaar een feestje te vieren. De vakbond behaalde tijdens de sociale verkiezingen van een paar weken geleden een klinkende overwinning op transportvlak. “Als het gaat om vertegenwoordigingen in ondernemersraden en comités, hebben wij de meeste mandaten”, stelt Maes.

Verzelfstandiging taxisector

Hij benadrukt dat het aantal mandaten bij taxibedrijven laag is. “Dit komt omdat er relatief weinig grote taxibedrijven zijn met personeelsleden en sociale verkiezingen.” Het is goed mogelijk dat het aantal chauffeurs in loondienst de komende jaren nog verder zal teruglopen. Tal van ondernemers spraken in TaxiPro dit jaar al van de mogelijke verzelfstandiging van de taxisector.

Maes concludeert dat 2020 ook het jaar is dat grote internationale taxiplatforms hun intrede op de Vlaamse markt deden. “Maar het ziet er naar uit dat Uber in de grote steden nog niet veel animo onder de chauffeurs heeft”, vertelt hij. De vakbondsman is op zich geen tegenstander van platformen voor de taxisector. “Maar ik heb wel een probleem met hoe Uber met zijn personeel omgaat en de concurrentie met zijn werkwijze de markt uit drukt.”

Inventieve sector

Toch kijkt Maes niet alleen met negatieve gevoelens terug op 2020. “We hebben het afgelopen jaar ook tal van initiatieven gezien in de taxisector, initiatieven om het hoofd boven water te houden. Denk aan pakjesvervoer. V-Tax uit Gent heeft daarbij grote stappen gemaakt, maar er zijn tal van lokale initiatieven waarbij lokale taxibedrijven pakjes van lokale winkeliers rondbrengen. Zo is er zelf een voorbeeld van een taxibedrijf dat friet bezorgde voor de lokale frietboer.”

Mogelijk dat de taxisector met dergelijke initiatieven op termijn sterker uit de crisis tevoorschijn komt, aldus Maes. Hij benadrukt wel de mogelijke concurrentiestrijd tussen taxibedrijven en koeriersdiensten in de toekomst, waarbij taxi’s de laatste diensten het vuur aan de schenen kunnen leggen door met lagere loonkosten te werken. “Maar zo ver is het nog niet. Het gaat vooralsnog om kleine lokale initiatieven”, vertelt hij over het pakjesvervoer.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.