Vaccinatie. Foto: iStock / Inside Creative House

Grote regionale verschillen in volume taxi-vaccinatievervoer

De betrokkenheid van taxibedrijven bij het vervoer van minder mobiele senioren naar vaccinatiecentra in Vlaanderen blijft sterk verschillen. In de ene regio levert het volop werk op, terwijl taxibedrijven in andere regio’s niet of nauwelijks ingeschakeld worden. Doordat veel 65-jarigen al ingeënt zijn, zal het werk de komende weken naar verwachting alleen maar afnemen.

“In de gehele maand april hebben wij maar acht ritten uitgevoerd. De totale omzet van deze acht ritten was 350 euro”, vertelt Marc Vrancken van taxionderneming V-Cab uit Zonhoven, dat beschikbaar is voor vaccinatievervoer in de regio Hasselt, Zonhoven, Alken, Herk-de-Stad en Diepenbeek.

AlphaCab uit Hasselt heeft meer geluk bij het vaccinatievervoer in de regio. “In de maand april hebben wij een honderdtal ritten mogen uitvoeren en wij zien dit voorlopig in stijgende lijn. Voor ons is dat een mooie extra in coronatijd”, vertelt zaakvoerder Filip Frenay. “Ritten die wij niet kunnen uitvoeren worden doorgegeven aan een 2de uitvoerder, vermoedelijk dan V-Cab uit Zonhoven. En vandaar dus ook het lagere aantal voor hun.”

Alle senioren al bijna gevaccineerd

Voor de komende weken heeft Vrancken evenmin goede hoop op een verbetering. “Een derde van de volwassen bevolking is intussen ingeënt en dit waren tot hiertoe de 65-plussers en de hulpverleners plus de mensen met een onderliggende aandoening. Ik verwacht dan ook niet dat mensen jonger dan 65 nog gigantisch veel gebruik gaan maken van het taxivervoer, aangezien zij vooral zelf zullen rijden.”

In meerdere regio’s in Vlaanderen hebben taxibedrijven niet of nauwelijks vaccinatieritten uitgevoerd. In sommige gebieden wordt het vervoer door de vrijwillige chauffeurs uitgevoerd, terwijl in andere steden striktere voorwaarden aan het gebruik van voordelig vaccinatievervoer zijn gesteld. Taxichauffeur Joeri Cools heeft in Gent nog geen overheidsritten naar het vaccinatiecentrum uitgevoerd, alhoewel hij zich wel bij de gemeente beschikbaar heeft gesteld. “Wel ben ik met eigen klanten, die het gewone tarief betalen, naar het vaccinatiecentrum geweest.”

Goede zaken in Tienen en Blankenberge

In andere steden daarentegen hebben taxibedrijven wel veel werk aan de vaccinatieritten. Herman Adams van Taxi DrivePLUS is blij met de vaccinatieritten die momenteel het gros van zijn werk vormen. “April was een goede maand en heb ik behoorlijk wat ritten naar het vaccinatiecentrum gedaan. Alhoewel het niet fantastisch betaald is, ben ik zeer blij met dit werk. Het is zeker beter dan niets doen.”

Ook in Blankenberge zijn de taxiondernemingen tevreden. “April was een zeer goede maand met dank aan het vaccinatievervoer”, vertelt Elke Lenoir, mede-zaakvoerder van Taxi Patsy uit Blankenberge. “We konden er zeker twee hele dagen in de week mee vullen.”

De jonge onderneemster verwacht de komende weken wel een afbouw van de vaccinatieritten en hoopt dat dit opgevangen wordt door extra werk dat voortvloeit uit het versoepelen van de coronamaatregelen. “Alleen mensen ouder dan 65 jaar hebben recht op voordelig vaccinatievervoer en deze groep is al grotendeels gevaccineerd. De meeste ritten die we nu doen, zijn voor mensen die voor de tweede keer gevaccineerd worden. Wij schatten dat het aantal ritten hierdoor afneemt.”

Contract tussen Antwerpen en Mechelen

Ook in Antwerpen heeft bijvoorbeeld Antwerp Tax zijn handen vol aan het vaccinatievervoer. Terwijl het vaccinatietempo er opgevoerd wordt tot 5.740 vaccinaties op 9,5 uur, heeft het taxibedrijf er al 7.500 ritten opzitten. Begin van de week had het 450 ritten op een dag.

Zo’n 25 kilometer verderop is het dan weer rustig bij Taxitel uit Mechelen. Het is een van de 25 taxibedrijven die zich aangemeld hebben als beschikbare partij in het vaccinatievervoer. “Tot op heden hebben we nog geen rit uitgevoerd”, vertelt sales manager Philippe Deweerdt. In Mechelen kunnen mensen naast de taxibedrijven ook gebruik maken van de diensten van de Minder Mobiele Centrale (MMC). Voor het gebruik hiervan is de standaard inkomensbegrenzing tijdelijk opgeschort. Ook niet-leden kunnen na een eenmalige registratie voor 1 euro gebruik maken van de dienstverlening.

Verschillen leiden tot frustraties

De grote verschillen tussen de Vlaamse steden en gebieden leiden tot ongenoegen bij de taxiondernemers. “Zeer frustrerend weeral voor de plaatselijke taximaatschappijen. Zeker als men leest dat in de rest van Vlaanderen behoorlijk gereden werd voor de vaccinaties”, aldus Marc Vrancken van V-Cab, dat nauwelijks wordt ingeschakeld bij het vaccinatievervoer door de gemeente Hasselt. Juist tijdens de coronacrisis kunnen taxibedrijven het werk wel gebruiken.

Lees ook: 

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.