Vaccinatie. Foto: iStock / Inside Creative House

Volume vaccinatievervoer door taxi’s verschilt sterk per stad

Na een moeizame start komt de Belgische vaccinatiecampagne op kruissnelheid en taxibedrijven merken dat als geen ander. Vooral in Antwerpen gaat het hard met de ritten naar vaccinatiecentra. In andere steden loopt het echter minder, zo blijkt uit een rondgang door TaxiPro.

Antwerp Tax voerde sinds de start van de vaccinatiecampagne zo’n 4.500 ritten uit naar het vaccinatiecentrum Spoor Oost, het grootste centrum van Vlaanderen. Vorige week bereikte het aantal ritten een piek op donderdag toen het bedrijf 489 keer opgetrommeld werd. “Het aantal ritten van en naar het vaccinatiecentrum in park Spoor Oost is sterk afhankelijk van het aantal prikjes dat er gezet wordt”, vertelt Koen van Oorschot, zaakvoerder van Antwerp Tax.

Gemeenschapsdienst en marketing

Antwerp Tax is een van de bedrijven die de vaccinatiecampagne ondersteunt met het vervoer van minder mobiele mensen. Dat gebeurt aan een minimaal, gestaffeld tarief. ‘Ondersteunt’ is in deze context een toepasselijk woord. “We verdienen er niets aan maar willen de gemeenschap zo een dienst bewijzen”, vervolgt Van Oorschot die met de inzet van de Antwerpse taxisector en een snelle vaccinatiecampagne hoopt op een snelle versoepeling van de coronamaatregelen.

Ook zou het vaccinatievervoer de taxisector mogelijk op lange termijn een dienst bewijzen. “Voor sommige zestigplussers is het een eerste, aangename kennismaking met de taxi”, aldus Van Oorschot die hoopt dat hier later vervolgritten uitrollen.

Door de ritten naar het vaccinatiecentrum heeft Antwerp Tax het aantal chauffeurs en ook telefonisten moeten opvoeren. “De inzet van mensen is ook afhankelijk van het aantal prikjes en verschilt van dag op dag. Wij worden op de hoogte gesteld van het aantal personen dat wordt uitgenodigd per dag en hiermee gaat onze planning aan de slag”, besluit Van Oorschot.

Beperkt volume in Gent

In andere steden levert het vaccinatievervoer minder spectaculaire ritvolumes op. In Gent rijdt bijvoorbeeld V-Tax wel naar het vaccinatiecentrum in Flanders Expo, maar deze ritten vormen zeker niet het belangrijkste volume voor het bedrijf. “Hooguit vijf procent van onze activiteiten houden verband met vaccinatievervoer”, stelt CEO Martijn Steenhaut.

De verantwoordelijke van V-Taks wijdt dit aan het gemeentebeleid dat in Gent minder royaal is dan in Antwerpen. Zo hebben alleen minder mobiele senioren met een beperkt budget recht op de overheidsdienst, terwijl in Antwerpen de lat beduidend lager ligt. “De helft van onze ritten naar het vaccinatiecentrum zijn buiten het gemeentebestuur om en worden door de klant zelf bekostigd”, voegt Steenhaut toe.

Weinig werk in in Hasselt

Ook in Zonhoven, bij V-Cab, stromen de opdrachten zeker nog niet binnen. Het taxibedrijf voerde in de eerste helft van april zes ritjes uit met een aangepaste wagen voor rolstoelvervoer naar het vaccinatiecentrum in Hasselt. “Geen vetpot, wetende dat mijn bedrijf de enige is in de regio die rolstoelvervoer doet”, becommentarieert zaakvoerder Marc Vrancken. “Het is nog steeds overleven op een minimum van ritten en subsidies van de overheid”, besluit Vrancken, die geen opleving van het taxiwerk verwacht voordat de horeca weer open gaat.

Lees ook:

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.