Standplaats Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

Dreigend tekort aan taxichauffeurs en autocarchauffeurs

Ondanks de coronacrisis en de sterk gedaalde activiteiten dreigt er een groot tekort aan chauffeurs van taxi’s en autocars. Door de huidige crisis hebben veel chauffeurs het beroep de rug toegekeerd en het is de vraag of ze ooit nog terugkomen. Dat stelt de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB). 

De VDAB heeft zijn jaarlijkse lijst van knelpuntberoepen gepubliceerd. Dit is een overzicht van beroepen waarvoor het moeilijk is om personeel te vinden. De lijst wordt al jaren aangevoerd door verpleegkundigen, terwijl ook technici voor industriële installaties hoog op de lijst staan.

Dit jaar zijn er door corona een aantal opvallende nieuwkomers. Zo heeft VDAB deze keer 21 beroepsgroepen op de lijst gezet die deels of helemaal niet konden werken door corona. Het gaat onder meer om kappers, schoonmakers, kelners en rijinstructeurs. De angst is dat zij tijdens corona een andere baan gezocht hebben en mogelijk verloren zijn voor hun sectoren.

Chauffeurs gestopt door corona

Deze vrees geldt dus ook voor taxichauffeurs en autocarchauffeurs. Beide beroepen waren overigens ook vorig jaar op de VDAB-lijst terug te vinden. Ondanks of misschien wel door de malaise in de sector van bezoldigd vervoer, is VDAB bang dat er na de coronacrisis een tekort zal bestaan aan professionele chauffeurs.

Binnen het beroep taxichauffeur situeert het knelpunt situeert zich volgens de overheidsinstelling hoofdzakelijk in (centrum)steden en luchthaven Zaventem. In die gebieden houdt de coronacrisis verwoestend huis. Autolux had in een interview met TaxiPro eind vorig jaar nog aangegeven dat er voor het overgrote deel van het personeel vorig jaar nauwelijks werk was.

Twintig procent autocarchauffeurs opgestapt

Vervoersvakbond BTB-ABVV had in een recent artikel in TaxiPro nog aangekaart dat naar schatting 20 procent, maar mogelijk zelfs een groter deel van de autocarchauffeurs de overstap had gemaakt naar een andere sector. “Deze chauffeurs geven aan dat zij willen terugkeren naar de toeristische autocarsector, maar wat als zij bij de nieuwe werkgever een goed, vast contract aangeboden krijgen”, stelde vakbondsman Steven Steyaert toen.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.