Daklicht taxi (foto: Toyota)

Taxivakbonden plannen protest in Brussel tegen deelplatforms

Foto: toyota

De vakbonden ABVV-BTB, ACV United Freelancers en KoeriersCollectief hebben voor woensdag 24 februari een protestactie gepland in Brussel. De bonden willen aandacht vragen voor de status van chauffeurs en fietsers die voor deelplatforms werken.

De actievoerders, die door de coronamaatregelen in beperkte aantallen zullen opdagen, wijzen op de opmars van dienstenplatforms. Deze zouden de traditionele economie besmetten door te werken met schijnzelfstandigen. “Deze vorm van sociale dumping moet nu stoppen, want het model grijpt om zich heen en breidt zich uit met nieuwe platforms”, aldus de organisatoren in een persbericht.

Aansturing en controle door algoritme

Zij stellen dat platforms, zoals Uber, Deliveroo en Glovo, de vrijheid van zelfstandigen beknot waardoor er sprake is van schijnzelfstandigheid. “Een werknemer kan er natuurlijk voor kiezen om als zelfstandige aan de slag te gaan, maar alleen als hij daadwerkelijk ook volledig autonoom werkt, hij zelf zijn voorwaarden en zijn prijs bepaalt en zijn eindafnemer zijn klant is.”

Deze elementen ontbreken volgens de vakbonden vaak. “De werknemers worden er aangestuurd en gecontroleerd door een algoritme.” Zij wijzen op uitspraken door sociale zekerheidsinstellingen in Europese landen waarin de vrijheid van zelfstandigen ter discussie gesteld wordt. Zo oordeelde de Belgische Commissie Arbeidsrelaties eind vorig jaar dat een Uber-chauffeur als loontrekkende beschouwd moet worden. Uber ging tegen deze uitspraak in beroep.

Platforms rukken op in taxisector

Volgens Martin Willems van ACV United Freelancers en Yves Toutenel van ACV rukken systemen zoals Uber ook op in de taxiwereld. Zij wijzen onder andere op het Antwerpse platform Beep dat vorig jaar van start ging. “Ook daar wordt de prijs vooraf bepaald en heeft de chauffeur geen invloed op.” Het platform had maandagochtend nog niet gereageerd op vragen van TaxiPro.

Tegenargumenten dat chauffeurs vrij zijn om al dan niet in zee te gaan met een platform, wijst ACV van de hand. Toutenel: “Bij een platform als Uber kun je geen klanten weigeren, anders wordt je op een gegeven moment van het platform gegooid en heb je geen inkomsten meer.”

Lees ook:

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.