Uber (foto: Uber)

Uber: ‘Raad van State moet verwarrende regels verduidelijken’

Foto: perskit Uber

Als gevolg van de ordonnantie die het Brussels Parlement in december goedkeurde, kunnen VVB-chauffeurs met een Vlaamse of Waalse licentie niet langer in Brussel voor Uber werken. Er is echter nog veel onduidelijkheid over de nieuwe regelgeving bij Uber. Het bedrijf vraagt de Raad van State daarom om klare wijn te schenken.

Nadat het Brusselse hof van beroep eind november het UberX-platform aan banden legde, keurde het Brusselse Parlement op 10 december een noodordonnantie goed, beter bekend als Sparadrap. Dankzij deze ordonnantie kunnen de 2.000 VVB-chauffeurs in Brussel toch gebruik blijven maken van de Uber-app.

Toch is met deze nieuwe regelgeving nog niet alle onduidelijkheid van de baan, zo stelt Uber. “De Brusselse regering kiest nu voor een andere interpretatie van de Sparadrap. Net voor Kerstmis werd aan alle chauffeurs meegedeeld dat VVB-chauffeurs met een Waalse of Vlaamse licentie niet langer zullen worden aanvaard. Dit betekent dat honderden chauffeurs die altijd in Brussel hebben gewerkt, en van wie een groot aantal in Brussel woont, hun mogelijkheid om inkomsten te genereren verliezen”, aldus het Amerikaanse bedrijf.

Grondige hervorming hele taxisector

Omgekeerd mogen Brusselse en Waalse gebruikers van de app ook geen passagiers meer vervoeren van en naar Brussels Airport in Zaventem. De voorbije weken kwamen Uberchauffeurs opnieuw op straat om de verwarring aan te klagen. Uber vindt dat het besluit van het Parlement niet overeenstemt met de interpretatie van de regering en vreest dat de onduidelijkheid de chauffeurs parten zal spelen. “Zij lopen nu het risico op boetes en inbeslagname van hun auto wanneer ze aan het werk zijn”, klinkt het. Daarom vraagt Uber aan de Raad van State hoe de Sparadrap-ordonnantie nu exact geïnterpreteerd moet worden.

Tegelijkertijd vraagt het bedrijf aan de Brusselse regering om snel werk te maken van de grondige hervorming van de volledige taxisector, zodat chauffeurs in goede en duidelijke omstandigheden kunnen blijven verdienen. “2022 moest het jaar van hervorming en juridische helderheid voor chauffeurs worden”, besluit Uber.

Lees ook: Brussel Mobiliteit neemt acht Ubervoertuigen in beslag

Auteur: Filip Van der Elst

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.