Daklicht. Foto: ProMedia

Bijna 6.000 bestuurderspassen taxi in omloop

Daklicht. Foto: ProMedia

Negen maanden na de introductie van de bestuurderspassen voor taxichauffeurs zijn er 5.913 exemplaren van de pas in omloop. De meeste passen werden vóór 1 juli 2020 uitgereikt, de laatste zes maanden kregen iets meer dan 800 chauffeurs nog een pas.

Dit blijkt uit statistieken die door het departement van Mobiliteit ter beschikking zijn gesteld aan TaxiPro. De laatste tijd spraken wij een aantal taxibedrijven die onder andere door het vaccinatievervoer op zoek waren naar nieuwe chauffeurs. Bij het departement van MOW wordt opgemerkt dat er op dit moment zeker geen sprake is van een piek in nieuwe aanvragen.

De bestuurderspas is ingevoerd onder het taxidecreet 2020 en is verplicht sinds 1 juli 2020. Voor de aanvraag van de pas moeten een aantal documenten overlegd worden, zoals bijvoorbeeld een uittreksel van het strafregister. Tevens moet een kandidaat-chauffeur minstens twee jaar een rijbewijs hebben. Ook is er een Nederlandse taaleis, maar deze is inmiddels tot juli van dit jaar uitgesteld.

Aantekening op strafregister

Rond de invoeringsdatum van de bestuurderspas medio vorig jaar liepen sommige taxibedrijven tegen de nieuwe regelgeving aan. Zo kwam een taxichauffeur van Taxi Kurt uit Ieper niet in aanmerking voor een bestuurderspas wegens een aantekening op zijn strafregister. Zaakvoerder Kurt Debacker, die erg tevreden was met het werk van de chauffeur, vertelde hierdoor 4.000 euro mis te lopen omdat hij bestellingen moest afzeggen.

Eind maart 2021 kijkt hij met weemoed terug op dit ‘luxeprobleem’. Een half jaar later heeft taxi Kurt namelijk twee van de drie auto’s verkocht en rijdt hij zelf drie of vier ritjes per dag. “De markt is ingestort. Met deze ritjes verdien ik juist genoeg om de rekeningen van te betalen”, zegt hij.

De ondernemer heeft dan ook geen spijt van de verkoop van twee taxi’s oktober vorig jaar. “Achteraf gezien is dat een zeer verstandige keuze geweest. Er is in de tussentijd geen verbetering opgetreden in het werk en de auto’s zouden alleen maar minder waard geworden zijn. En een extra personeelslid zou ik zeker niet kunnen betalen.”

Lees ook:

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.