Luchthaven Brussels Airport

Chauffeurs kloppen steeds meer uren door overaanbod en weinig vraag

Taxichauffeurs in Brussel gaan door de ondermaatse vraag naar ritten steeds meer uren kloppen. Ze moeten bovendien steeds langer wachten op een klant. Dit geldt zowel voor bestuurders van klassieke taxibedrijven als voor chauffeurs van Uber. Taxifederatie GTL vraagt dat de overheid maatregelen neemt. 

Er is een overaanbod aan vervoerders. In Brussel is het aantal chauffeurs in enkele jaren verdrievoudigd door de komst van Uber. “Bepaalde digitale platformen, zoals Uber, zetten chauffeurs aan tot het rijden van teveel uren”, zegt Pierre Steenberghen van GTL.

“Hun app werkt verslavend, waarbij de chauffeur gestimuleerd wordt om verder te werken ook al is hij moe. Dat vind ik geen gezonde evolutie. Het is in die context dat je situaties krijgt waar chauffeurs zeer lange dagen maken voor weinig ritten. En dat is voor niemand goed. Ik heb zelfs gehoord dat er chauffeurs dag en nacht in hun wagen blijven wachten op hun klanten. Ze slapen in hun wagen.”

Oplossing

Daar moet de overheid volgens GTL in Brussel een oplossing voor vinden. “Eventueel kan dat door het aantal diensturen per chauffeur en per dag te beperken”, zegt Steenberghen. Alleen bij chauffeurs met een werknemersstatuut geldt momenteel een beperking van de diensttijd. “In Nederland gelden beperkingen op de rijtijd van alle taxichauffeurs, dit om veiligheidsredenen.”

“Dat kan bijvoorbeeld door een plafond op te leggen op het aantal vergunningen en/of door een minimumvergoeding (minimumprijs) te garanderen, zoals in New York is gebeurd.” Daar was de laatste jaren sprake van een explosie van het aantal Uber- en Lyft-chauffeurs. “Welke mix het moet zijn, beslist de overheid. Dat moet een gezonder werk, meer veiligheid van het vervoer en een betere kwaliteit van de dienst garanderen.”

Schijnzelfstandigen

Daarnaast wil GTL dat de arbeidswet wordt toegepast om te toetsen of chauffeurs die voor bepaalde digitale platformen zoals Uber en Heetch werken, geen schijnzelfstandigen zijn. Zij zouden in feite werknemers van de betrokken platformen zijn. “De wetgeving op de aard van de arbeidsrelaties voorziet daarvoor negen criteria die toelaten om na te gaan of de betrokken chauffeurs effectief zelfstandigen zijn”, zegt Steenberghen.“Wanneer minstens vijf criteria aantonen dat er sprake is van werknemers, dan is het duidelijk en moet opgetreden worden. In enkele landen zijn er al uitspraken gedaan waardoor Uber chauffeurs als werknemers moet beschouwen.”

Tussenstatuut

GTL is geen voorstander van een nieuw tussenstatuut tussen de zelfstandigen en de werknemer. In het Verenigd Koninkrijk heet dit nu de “worker”. Het Brits hooggerechtshof heeft Uber verplicht om dat tussenstatuut toe te passen op zijn chauffeurs. “Daar is de taxisector in Europa niet voor gewonnen”, zegt Steenberghen. “En ook in de UK heeft het de discussies niet opgelost.”

De Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO’s, waar GTL in zetelt, moet in de komende weken een advies formuleren op vraag van federaal minister Charinval, bevoegd voor zelfstandigen, de arbeidsrelatiewet en de uitoefening van beroepsactiviteiten via digitale platformen.

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.