Chauffeur, bestuurder. Foto: iStock / Dusan Petkovic

ABVV: ‘Ook in slechte tijden verdiende taxisector goed sociaal akkoord’

Het jaar 2021 was wederom turbulent voor de taxisector. De goede hoop die taxiondernemers- en chauffeurs hadden, verdween al snel weer. Maar er waren ook hoogtepunten. Erik Maes van vakbond ABVV blikt samen met TaxiPro terug. 

Maes omschrijft 2021 als een jaar van hoop voor de taxisector. “Maar wel van korte duur weliswaar”, zegt Maes. “In mei heeft alles zich wat hernomen. We hadden het gevoel dat het een pak beter zou gaan. Maar nu, tegen het einde van het jaar, gaat het dus slechter. De situatie ziet er niet rooskleurig uit.”

Toch zijn er terugkijkend op het afgelopen jaar voor de vakbond ook redenen om tevreden te zijn. Er is namelijk onderhandeld en de partijen zijn tot een sociaal akkoord gekomen, onder andere over de terugbetaling van de bestuurderspas. “Dat is maar 25 euro, maar dat hebben de chauffeurs nodig om hun werk uit te voeren. Werkgevers moeten die kosten dragen”, aldus Maes.

Bovendien krijgen werknemers een koopkrachtverhoging van 0,4 procent bruto. Dit gebeurt in de vorm van ecocheques. Ook wordt de fietsvergoeding verhoogd tot het wettelijke maximum. “In een sector waar het slecht gaat, kan je geen al te grote verwachtingen hebben. Desondanks waren we wel van mening dat de werknemers in de taxisector een deftig sectorakkoord verdienden.”

‘Hoop moet er altijd zijn’

Veel taxibedrijven zien het volgens hem niet zitten om te investeren. “Het wordt natuurlijk tijd dat de taxisector gaat hernemen. Hopelijk wordt de situatie volgend jaar beter. Alles hangt ervan af hoeveel varianten er nog gaan komen en hoe erg die inhakken op het ziektepatroon van de mensen. Hoop moet er altijd zijn.” De vakbond is in ieder geval blij als de festivals en de grote evenementen volgend jaar weer kunnen doorgaan. “Dat zijn plaatsen waar veel taxichauffeurs aan het werk zijn”, zegt Maes.

Voorlopig ligt alles echter nog stil. “In de betere periodes doken er weer vacatures op in de taxisector. Maar dat zal nu terugvallen. Het is geen makkelijk jaar geweest en veel bedrijven zitten nu in een slechte periode.” Een positieve zaak is volgens hem daarentegen dat de terugkeer van Uber in Vlaanderen weinig effect heeft gehad.

De uitdaging van vergroening

Tot slot zal in het nieuwe jaar ook de vergroening van het wagenpark volgens Maes weer een uitdaging vormen. Hij is ervan overtuigd dat dit nodig is, maar stelt dat er nog met een aantal zaken rekening gehouden moet worden. “We hebben voldoende laadplaatsen nodig. En het bereik van de busjes is nog niet groot. Als ze bijvoorbeeld maar 200 kilometer kunnen rijden, wordt het wel een heel kostbare zaak voor de werkgever.”

Lees ook: GTL voorzichtig positief over wat 2022 zal brengen

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.