Melkior parking

TaxiPro jaaroverzicht deel 2: licht aan het eind van de tunnel?

Foto: Taxi Melkior

Waar de start van 2021 voor taxi- en autocarondernemers in het teken stond van overleven, lijkt het in de periode van mei tot en met augustus steeds iets beter te gaan met de branche. De langverwachte uitbreiding van de coronasteun werd een feit en bedrijven herstelden snel. De toegenomen vraag zorgde er echter ook voor dat het tekort aan chauffeurs nog beter voelbaar werd. 

Uit verschillende hoeken van de taxi- en autocarbranche werd in mei geschreeuwd om meer coronasteun, omdat veel bedrijven aan de rand van de afgrond stonden. Zo uitte de Brusselse taxifederatie Febet begin mei felle kritiek op de plaatselijke overheid. In tegenstelling tot Vlaanderen en Wallonië, ontvingen taxibedrijven in Brussel namelijk geen coronasteun van de regionale overheid. Dit terwijl toentertijd 65 procent van de taxichauffeurs tijdelijk werkloos was. Meer financiële steun werd geëist.

Uitbreiding van de steunmaatregelen

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kwam later die maand over de brug. Er waren voornemens om de financiële hulp aan VVB- en taxibedrijven uit te breiden. De Brusselse Raad van Staten ging hier in juni mee akkoord. Ook grotere bedrijven konden hierdoor voor het eerst aanspraak doen op de variabele Tetra-premie. De regering verlengde daarnaast de coronasteun tot en met september.

Hoewel de steunmaatregelen dus uiteindelijk zijn uitgebreid, bereidde taxifederatie GTL een klacht tegen de Belgische staat aan wegens het eerdere gebrek aan corona-compensatie. Het zou duidelijk zijn dat de taxisector tijdens de coronacrisis te weinig steun ontvangen had. De sector voelde zich gediscrimineerd ten opzichte van andere sectoren die verplicht hun deuren moesten sluiten en wél meer steun kregen. Een vijftigtal bedrijven sloot zich aan en via een rechtszaak werd compensatie geëist voor hun verliezen door de coronamaatregelen. Een uitspraak is tot dusver uitgebleven.

Eindelijk weer meer ritten, maar ook een waterramp

Er was in juni echter ook een licht herstel te zien in de branche. Allereerst vanwege de opheffing van het verbod op niet-essentiële reizen en de start van het vakantieseizoen. Dit leverde vooral voor luchthavenvervoeders weer wat ritten op en een reden voor hen om vooruit te kijken.  Ook werden de coronamaatregelen opnieuw verder versoepeld. Zo mochten onder meer restaurants en cafés weer gasten binnen ontvangen en werden de openingstijden uitgebreid. Voor taxibedrijven leverde dit meer werk op. Hetzelfde gold voor de autocarbedrijven, die op zoek gingen naar extra personeel om aan de vraag te voldoen.

Meer werk kwam in juli echter ook uit onverwachte hoek, namelijk door de waterramp in Wallonië. Veel mensen waren tijdelijk aangewezen op de taxi omdat zij hun auto waren kwijtgeraakt of vanwege de beperkte beschikbaarheid van openbaar vervoer. Ook werd een autocar in Theux een crisiscentrum voor verzekeraar Ethias. De bus reed door alle getroffen Waalse gebieden om inwoners konden hun schade-aangiftes te laten doen. Onder deze getroffen bedrijven zaten echter ook taxibedrijven. Hun voertuigen stonden noodgedwongen stil of zijn vernietigd door het water.

Tekort aan chauffeurs

Aan het einde van de maand juli ging de derde fase van de versoepelingen van de coronamaatregelen in. Grotere evenementen konden bijvoorbeeld weer binnen plaatsvinden, er golden geen beperkingen meer voor het aantal klanten in winkels en de horeca en evenementen als beurzen en feesten konden weer binnen worden georganiseerd met maximaal 250 mensen. Dit was een stap vooruit naar normalisering voor de taxisector.

Amper een maand volgde het nieuws dat de meeste coronamaatregelen van tafel zouden gaan. Er werd aangegeven dat de horeca in september weer open mocht zonder beperkingen en in oktober de clubs en de discotheken. De branche reageerde positief en meer ritten werden verwacht, maar was daar het besef van het grote personeelstekort. Taxibedrijven trokken daarom aan de alarmbel.

Het eerste deel van het jaaroverzicht van 2021 is hier terug te lezen

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.